Osallistuin eilen
Ari Matikaisen ohjaaman elokuvan Russian Libertine – Venäjän vapain mies
ennakkonäytökseen ja sen jälkeen järjestettyyn paneelikeskusteluun yhdessä
elokuvan ohjaajan, tuottajan sekä kollegani Joni Virkkusen kanssa.
Elokuva kertoo Venäjän
yhteiskunnallisesta kehityksestä kirjailija Viktor Jerofejevin (s. 1947) elämäntarinan
kautta. Jerofejev on jo vuosikymmenten ajan kritisoinut neuvostojärjestelmää ja
Venäjää ja ajautunut vastahankaan ”puhdasta venäläisyyttä” puolustavien voimien
kanssa. Tämä on tarkoittanut rajoituksia hänen kirjalliselle toiminnalleen sekä
henkilökohtaista väkivallan uhkaa. Toisaalta Jerofejev on saanut tilaa mediassa.
Hän juontaa omaa kirjallisuusaiheista TV-ohjelmaa ja radio-ohjelmaa Eho Moskvy-kanavalla.
Elokuvan päähahmoksi Jerofejev valikoitui myös erikoislaatuisen elämäntarinansa vuoksi. Hänen vanhempansa, jotka toimivat Neuvostoliiton
aikaan ulkoministeriön eri tehtävissä, joutuivat 1970-luvulla puolueen ja osin
myös läheistensä hylkäämiksi poikansa kirjallisen toiminnan vuoksi. Myös Viktor
Jerofejevin nuorempi veli on tunnettu kulttuuripersoona Venäjällä. Toimiessaan vallanpitäjiä
ja sensuuria kyseenalaistavien taidenäyttelyn kuraattorina hänkin on
joutunut järjestelmän hampaisiin.
Elokuvan
viipyilevä kerronta ja huolella valitut kaupunkimaisemat, yhdistettynä dokumentaarisempaan
tapaan kuvata viime vaalien aikaisia mielenosoituksia tekevät elokuvasta
moniulotteisen ja monella tapaa kiinnostavan. Ohjaajan päätös keskittyä
Jerofejevin persoonaan ja ajatteluun, sen sijaan, että elokuvaan olisi otettu
mukaan laaja joukko ajattelijoita Venäjän politiikan eri kentiltä on ymmärrettävä
ja perusteltu. Se tuo elokuvaan inhimillisen jännitteen ja yhdistää yleisen ja
yksityisen kokemuksen toisiinsa.
Toisaalta tämä ratkaisu rajaa elokuvan esittämiä
poliittisia vaihtoehtoja ja skenaarioita, joita Venäjän tulevaisuudelle on
hahmoteltu. Puolustaessaan porvarillisia arvoja, korostaessaan modernisaation sekä
luovuuden tärkeyttä ja puhuessaan Putinista Venäjän ainoana vaihtoehtona
verenvuodatukselle ja kaaokselle Jerofejev ei itse asiassa asetu nykyhallintoa
vastaan, vaan sen puolelle. Toisinajattelua
on etsittävä jostain muualta kuin Jerofejevin puheenvuoroista. Tämä ei vähennä
elokuvan ansioita, mutta on hyvä pitää mielessä sitä arvioitaessa.
Ohjaaja oli
tehnyt joko tietoisen tai tiedostamattoman valinnan kehystäessään päähenkilönsä
kauniilla vastakkaisen sukupuolen edustajilla. Nämä Jerofejevin naiset olivat
kuitenkin varsin hiljaa koko elokuvan ajan. Kauniit ja edustavat naiset
ympäröivät myös monia muita Venäjällä menestyviä miehiä. Jäin miettimään, mitä
ja millaista kerrottavaa heillä olisi niistä hetkistä, kun kamerat suljetaan ja
julkisuus muuttuu yksityiseksi tilaksi. Ehkä seuraavaksi on aika kuulla myös
naisnäkökulmaa Venäjään.
Venäjän vapain
mies –elokuva ei kerro vain Venäjästä, vaan se kommentoi myös laajemmin
eurooppalaista kehitystä, niitä pelkoja ja toiveita, joita ajassamme
esiintyy. Paneelin osallistujien tavoin toivon moniäänisen keskustelun
Venäjästä jatkuvan niin kansainvälisesti kuin venäläisten omaa ääntä
kuunnellen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti